Kenapa Sarapan Penting?

Mungkin anda juga seperti saya, terlalu sibuk di waktu pagi sehingga tak sempat nak bersarapan. Walaupun saya WAHM, tapi kesibukan saya bermula daripada pukul 6am. Kadang-kadang saya hanya minum segelas air masak dan terus menerus ‘bekerja’ dan akhirnya saya yang rasa pening kepala. It’s not healthy ok! So saya ada solusinya.

Kenapa sarapan penting?

1.  Sarapan dapat memenuhi nutrisi yang diperlukan.
Menunda sarapan membuat anda sulit memperoleh nutrisi dan vitamin yang direkomendasikan.  Menu sarapan seperti sereal dengan susu atau yogurt rendah lemak plus granula akan memberi cukup kalsium dan serat.

2.  Sarapan boleh menurunkan berat badan.
Ketika Anda beraktiviti dengan perut kosong, tubuh akan membakar kalori secara lambat. Menurut ahli nutrisi penulis buku The F-Factor Diet Tanya Zuckerbrot, R.D., sarapan pagi setelah perut kosong semalaman dapat meningkatkan metabolisme, ini bererti pembakaran kalori sepanjang hari menjadi lebih efisien.   Namun Zuckerbrot menekankan bahawa kunci dari semuanya adalah jenis makanan yang anda ambil.  Makanan dengan kandungan karbohidrat sederhana seperti donat akan membuat glukosa melonjak, kemudian turun secara drastik.  Ini juga menyebabkan Anda merasa lapar pada jam 11-an.  Cara yang lebih baik adalah mengambil makanan jenis berkarbohidrat kompleks seperti oatmeal atau roti gandum murni. Makanan dengan kadar serat tinggi dan rendah gula akan dicerna dengan lambat, sehingga menyediakan energi yang konstan dan membuat anda tidak cepat lapar.

3.  Sarapan tingkatkan kemampuan otak.
Riset para ahli dari Universitas Swansea Wales membuktikan bahawa pelajar yang selalu sarapan mencatat rata-rata skor 22% lebih tinggi berbanding mereka yang tidak sarapan. Ketika anda bangun pagi,  sebahagian besar energi  – dalam bentuk glukosa dan glikogen – telah habis digunakan oleh aktiviti sehari sebelumnya.  Menurut para ahli, glukosa adalah satu-satunya bahan bakar yang diperlukan otak. Tanpa glukosa yang cukup, Anda merasa lelah dan melayang-layang

4.  Perlindungan terhadap sakit jantung.
Riset menunjukkan, wanita sihat yang melewatkan sarapan selama dua jam memiliki kadar kolesterol buruk LDL lebih tinggi berbanding mereka yang bersarapan semangkuk sereal plus susu di pagi hari.  Zuckerbrot menjelaskan, serat dapat mengikat kolesterol dan mempercepat eksresinya sebelum mencapai pembuluh arteri. Oleh sebab itu pula, penelitian 10 tahun yang dilakukan Harvard Nurses Health menyimpulkan bahwa pengambilan serat tinggi berkaitan dengan penurunan risiko penyakit jantung hingga mencapai 50%.

More info kenapa Mealshake adalah sarapan lengkap untuk mommy busy macam anda boleh baca di SINI.

Sumber

Sila baca DISCLAIMER.

Hubungi saya:

Fb: Adilah Manaf Celikvitamin

Fanpage: http://www.facebook.com/Celikvitamin

Email: adilahmanaf@celikvitamin.com

No. Hp: 011-15690082

Shaklee Independent Distributor No 866551

Kawasan COD: Bangi – Kajang – Serdang – Putrajaya 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge