Tips Mengatasi Masalah Kolestrol Tinggi Dengan Cepat

Anda baru balik dari berjumpa doktor dan sangat kecewa sebab kolestrol anda tinggi? Anda susah hati lalu cepat-cepat meng’google’ untuk mencari penyelesaian pantas bagi menurunkan paras kolestrol anda.

Kata kuncinya di sini adalah kesabaran dan azam yang kuat untuk menukar tabiat buruk anda kepada gaya hidup lebih sihat bebas dari kolesterol jahat! Beberapa tips mudah dan pantas ini boleh membantu mengatasi masalah kolestrol tinggi dalam darah.

 

 

Apakah Itu Kolesterol Baik Dan Kolesterol Jahat?

Tubuh memerlukan kolestrol ‘baik’ untuk berfungsi dengan sempurna. Namun, kita biasanya akan makan terlalu banyak lemak dan kolestrol sehingga menyebabkan peningkatan kolestrol jahat iaitu kolestrol LDL.

Kolestrol LDL ini mengakibatkan plak terkumpul di arteri lalu mengakibatkan sakit jantung. Anda perlu meningkat kolestrol HDL (kolestrol baik) untuk menurunkan paras kolestrol jahat kerana kolestrol baik membantu membersihkan kolestrol buruk dari darah anda. Mulakan dengan pola pemakanan yang sihat.

 

6 Tips Penjagaan Makanan Secara Sihat

1. Sajian Makanan Untuk Kesihatan Jantung

Penuhkan pinggan anda dengan buah-buahan dan sayur-sayuran dalam kuantiti 5 hingga ke 9 ‘potion’ sehari untuk membantu mengatasi kolestrol jahat. Antioksidan dalam pemakanan tersebut boleh membantu menurunkan paras kolestrol. Secara tak langsung, kita boleh mengurangkan pengambilan makanan berlemak. Banyakkan juga pengambilan makan yang diperkaya dengan sterol iaitu molekul organik yang terkandung dalam tumbuhan yang telah terbukti secara klinikal boleh menghalang penyerapan kolestrol ke dalam darah.

 

2. Jika Sayangkan Jantung Anda, Pandanglah Ke Laut

Pola pemakanan yang sihat bagi jantung mestilah mengandungi menu ikan dalam kekerapan dua kali seminggu. Ikan kaya dengan Omega 3 yang membantu menurunkan paras ‘trigylcerides’ iaitu sejenis lemak dalam darah. Omega 3 juga membantu memperlambatkan pertumbuhan plak di arteri. Pilihan ikan seperti salmon, tuna, trout dan lain-lain adalah yang terbaik kerana mengandungi kadar Omega 3 yang tinggi.

 

3. Mulai Hari Anda Dengan Bijirin Oat

Oatmeal

Semangkuk oat memiliki serat dan karbohidrat kompleks yang boleh bertahan sepanjang hari. Anda akan merasa kenyang lebih lama sehingga kurang makan pada waktu lain. Gandum yang terkandung dalam bijirin oat juga dapat membantu mengurangkan kolestrol jahat dan sekaligus merupakan antara menu sihat yang penting dalam usaha anda untuk menurunkan paras kolestrol dengan cepat. Anda amat disarankan untuk mengambil bijirin oat untuk sarapan pagi kerana ianya memberikan kesan kekenyangan yang lebih lama.

 

4. Lemak Tak Tepu Melindungi Jantung

Kita semua memerlukan sedikit lemak dalam gizi pemakanan kita sekitar 25 ke 35 peratus dari kalori sehari. Jenis lemak yang dimaksudkan adalah lemak tak tepu seperti yang terkandung dalam minyak zaitun atau minyak safflower. Lemak ini membantu menurunkan paras kolestrol LDL jahat dan dapat meningkatkan paras kolestrol ‘baik’. Namun, elakkan pengambilan lemak tepu secara berlebihan seperti mentega dan minyak kelapa sawit kerana ianya menyumbang kepada peningkatan kolestrol ‘jahat’.

 

5. Lebih Banyak Makanan Berserat Tetapi Berhati-hati Dengan Karbohidrat Kekacang

Kita Memerlukan karbohidrat untuk menjana tenaga. Makanan berserat seperti kekacang, beras perang, gandum dan lain-lain membantu menurunkan paras kolestrol kerana mengandungi lebih serat dan kurang meningkatkan kandungan gula dalam darah berbanding dengan karbohidrat dari roti putih, beras putih dan kentang yang meningkatkan paras gula dalam darah dengan cepat dan menyebabkan anda akan cepat lapar dan berisiko untuk makan secara berlebihan dan sembrono.

 

6. Apa Yang Harus Dilakukan Ketika Makan Di Luar

Seelok-eloknya kita banyak meluangkan masa untuk makan di rumah kerana ianya dalam kawalan kita dan mudah untuk menjaga kadar pengambilan kolestrol. Namun, jika anda terpaksa menjamu selera di luar ianya adalah di luar kawalan kerana bukan anda yang menyediakan makanan tersebut. Namun, ia bukanlah satu alasan untuk merosakkan diet sihat anda. Ada beberapa strategi yang boleh diamalkan ketika mengambil makanan di luar:

  • Pilih makanan yang dipanggang, dikukus dan dibakar. Elakkan makanan yang digoreng.
  • Ambil sos dalam kuantiti yang sedikit dan asingkan di tepi pinggan. Tak perlu dihabiskan.
  • Belajar mengawal potion makanan anda dan biasakan untuk meminta separuh makanan dibungkus untuk dibawa pulang.

Berapa Jumlah Kolestrol Yang Diperlukan Oleh Tubuh Dalam Sehari?

Sebenarnya kolestrol ini diperlukan oleh tubuh. Menurut American Heart Association dalam sehari tubuh manusia memerlukan kolestrol sebagaimana berikut:

Tapi rata-rata rakyat Malaysia dalam sehari mengambil lebih dari sepatutnya. Anda tahu kenapa? Cuba lihat ilustrasi di bawah:

Aduhai! Memang mencabar untuk mengawal kolestrol tanpa makan ubat.

Tapi jangan cepat berputus asa.

Lakukan Langkah Pencegahan Dengan Set Kolestrol Shaklee

Anda boleh melaksanakan langkah pencegahan dan berupaya mengatasi masalah kolestrol dengan mengambil Set Kolestrol Shaklee:

Set Kolestrol Shaklee Terbaik

Bagaimana Set Kolestrol Shaklee bertindak membantu menurunkan paras kolestrol dengan cepat?

Set Jantung Shaklee

Pengambilan Supplemen Phytocol-ST Mencegah Penyerapan Kolestrol ‘Jahat’

Agak susah bagi kita rakyat Malaysia untuk berpantang dalam pengambilan makanan seperti yang dicadangkan. Namun, kita perlu berusaha untuk menukar diet harian kita kepada menu sihat yang dicadangkan. Pengambilan supplemen yang kaya dengan fisoterol dapat berganding dengan kolestrol ‘baik’ untuk menyerap kolestrol ‘jahat’ yang tak diperlukan.

Fisoterol ini berfungsi menyerap kolestrol LDL yang berlebihan dalam tubuh. Lebih tinggi kandungan fisoterol dalam badan kita, lebih cepat paras kolestrol kita dapat diturunkan. Namun adakah kita mampu dan cukup berdisiplin untuk mengambil jumlah yang diperlukan tubuh seperti dalam ilustrasi di bawah?

phytocol

Phytocol-ST Shaklee adalah 100 peratus semulajadi dan dirumus khas dengan ramuan terpilih secara klinikak untuk menghindar penyerapan kolestrol dalam tubuh sekaligus mengawal paras kolestrol.

Perbezaan Phytocol-ST Shaklee ini adalah:

  • Ianya dirumus dengan campuran bahan yang mengandungi fisoterol semulajadi dalam tumbuh-tumbuhan, buah-buahan dan bijirin.
  • Disamping itu ianya menampung 2000mg fisoterol daripada tumbuhan untuk keperluan seharian tubuh manusia. 
  • Fisoterol telah terbukti secara klinikal dengan ujian makmal dapat merendahkan paras kolestrol LDL.
  • Mengikut saranan kandungan fisoterol yang digariskan oleh Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH). 
  • Ianya HALAL, TAK MENGANDUNGI PERASA, PEMANIS DAN BAHAN PENGAWET.

keistimewaan phytocol celikvitamin

Tips Ikhlas Suami Saya Yang Pernah Ada Hypertensi & Paras Kolestrol Yang Tinggi

Testimonial Phytocol-ST Melawan Kolestrol ‘Jahat’

Antara individu yang telah mendapatkan manfaat penurunan paras kolestrol dalam darah adalah Mr Ethan Wang yang mempunyai masalah kolestrol LDL tinggi kerana tabiat pemakanan yang kurang kawalan. Apa kata beliau setelah mencuba Phytocol-ST Shaklee selama 2 bulan?

My own Phytocol-ST testimonial.

I have high LDL cholesterol problem due to my eating habit. I love “fat” and this is basically a typical Malaysian diet. In Malaysia, there are more than 6 million adults like me with high cholesterol problem.

Below is lab test result for my LDL
26-Mar-14:my LDL level is 129 mg/dl which was at unhealthy level.

Then, I started to use the Phytocol-ST with 4 tablets per day (2000 mg of phytosterols). To test the result, I stopped taking OmegaGuard, Lecithin and even reduce the intake of ESP Soy Protein. My diet were very unhealthy – loaded with fat and less fiber, vegatables and fruits.

What happen after 2 months? I tested my LDL level again on 30-May. Test result was 101 mg/dl. Total reduction of LDL level is 22%!!

So, hope you can share the Phytocol-ST with friends and families. Reduction in cholesterol may reduce the risk of heart attack, stroke, hypertension and etc.

 

phytocol-st testimonial phytocol-st testimonial2

Orang kata kalau tak kenal tak cinta, tak cuba mana nak tahu kan. Sebelum saya betul2 jatuh cinta dengan produk shaklee saya pernah beli dan makan beberapa vitamin shaklee tapi mmg main2 shj…sehari makan…sehari tak…kadang2 seminggu xmakan…org kata mmg tak bersungguh langsung…sampai akhirnya produk expired dan dimakan tikus, tikus pun tahu pilih produk yg natural…lawak pun ada. Tapi, sampai satu hari…saya terdesak dan terpaksa mencari semula produk Shaklee ni.
Kisahnya bermula apabila suami saya, disahkan kadar kolesterol dalam darahnya terlalu tinggi dengan bacaan 13.0 (normal 5)….bacaan hati atau Alt pula 100+ (normal 41) yang mana pada tahap merbahaya dan risiko tinggi utk serangan jantung atau strok. Masa pemeriksaan di Klinik Kesihatan (KKM) mmg doktor juga terkejut dengan bacaan tersebut dan minta refer ke hospital. Tapi, suami minta utk tangguhkan sebulan sbb suami seboleh2 tak mahu bergantung pada ubat ubatan dr hospital. Masa tu mmg risau sangat.

Sebelum membuat pemeriksaan suami saya mmg hadapi sakit sakit badan, lesu dan kalau lihat raut wajah pun tak ceria. Saya memulakan misi google mencari produk Shaklee utk kolesterol…beli dan terus jadi ahli. Maka sejak dr hari pertama terima produk itu, dengan konsistan makan set kolesterol terdiri dr Omega, lecithin, garlic dan saya add on Alfalfa sekali makan berdua (walaupun saya xde buat pemeriksaan tapi pemakanan kami sudah tentu sama) jadi saya pun makan sama..

Genap 1 bulan suami ulang buat pemeriksaan darah semula mmg agak berdebar juga sbb takut kena telan ubat klinik setiap hari…But, Amazing! Its really works! Kolesterol dr bacaan 13 turun kepada 6.2, walaupun belum bawah tahap normal tapi separuh dr bacaan pertama….Alt atau liver function pula…turun kepada 43…hampir juga keparas normal…dan doktor sgt kagum dengan keputusan itu…gembira sgt bila doktor minta suami teruskan makan produk shaklee. Dan kami yakin dengan izin Allah, masalah ini dapat diatasi jika kami teruskan pemakanan sihat dan supplemen Shaklee.
Waktu suami saya buat pemeriksaan kedua saya tak turut serta. Disebabkan gembira…suami siap minta doktor tuliskan bacaan sebelum (pemeriksaan pertama) dan selepas (pemeriksaan kedua) untuk tunjuk pada saya. Keratan kertas tu saya sertakan dibawah.
Sejak hari itu kami mmg yakin produk Shaklee bukan sebarangan. Ia benar benar berkesan dan yang paling penting 100% semulajadi. Sehingga kehari ini kami berdua masih terus consistant mengamalkan supplemen Shaklee. Alhamdulillah.

 

Omegaguard Adalah Sebagai Langkah Menurunkan Paras Kolestrol ‘Jahat’

Minyak ikan yang terkandung dalam Omegaguard Shaklee diperlukan untuk kesihatan jantung:

  • Mempertingkat paras kolestrol ‘baik’ dalam pembuluh darah
  • Menyahkan kolestrol ‘jahat’ ke hati untuk disingkirkan
  • Menurunkan paras kolestrol ‘jahat’
  • Melakukan pembersihan salur darah dari plak yang terkumpul

Mengapa anda perlu memilih Omegaguard Shaklee?

Disamping mempunyai EPA dan DHA tertinggi berbanding jenama lain, Omegaguard juga:

minyak ikan terbaik untuk kolestrol

Kuatkan Otot Jantung Anda Dengan CoQHealth Plus

Peringkat seterusnya adalah untuk memperkasa jantung anda dengan CoQHealth Plus. Dalam CoQHealth ini terdapat CoQ 10 yang menyumbang tenaga ke arah menguatkan otot jantung.

coq 10 untuk kesihatan jantung

Selepas usia kita melepasi umur 20 tahun, penghasilan akan berkurangan secara beransur-ansur sehinggalah kita menginjak ke usia tua. Ketika itu otot jantung semakin lemah.

Kelebihan CoqHealth Plus Shaklee Berbanding Jenama Lain

coq 10 untuk kesihatan jantung 2

Vivix Shaklee Pelindung Kepada Jantung Yang Sihat

Vivix Shaklee adalah pelengkap kepada jantung yang sihat. Ia berupaya melindungi jantung anda daripada pengoksidaan salur darah. Pengoksidaan pembuluh darah ini akan menyebabkan mendapan plak yang menyempitkan salur darah.

Vivix mempunyai antioksidan kuat bagi melindungi salur darah dari teroksida. Ia mengandungi 10 kali ganda resveratrol dan 15 folifenol. Ia berupaya membaiki sel dan berfungsi sebagai tonik anti-penuaan.

 

Tepuk dada, tanyalah pada diri sendiri. Berbalik pada situasi anda di atas tadi.

Anda baru pulang dari berjumpa doktor dan berasa bimbang kerana kadar kolestrol yang tinggi dalam tubuh. Seterusnya, anda mencari informasi bagi mengatasi masalah ini dengan segera.

Anda telah pun mendapat jawapan bagi masalah anda dengan tips yang diberikan dan supplemen yang boleh membantu untuk mempercepat penurunan paras kolestrol.

Adakah anda masih lagi berfikir secara skeptikal dan berkira dengan nikmat kesihatan sedangkan ramai yang sudah menarik nafas lega selepas mengambil Phytocol-ST ?

Klik order sekarang juga untuk menurunkan paras kolestrol dalam tubuh anda!

Order Sekarang

Panduan MUDAH Untuk Pelanggan Membuat Pembelian Produk Shaklee Secara Online

penjimatan shaklee Testimonial Set Eczema Shaklee Untuk Bayi Dan Orang Dewasa

images 1 Set Sahur Shaklee Untuk Ibu Berpuasa Kekal Cergas

Untuk sebarang maklumat dan konsultasi premium. Sila hubungi:

signature

Kawasan COD: Bangi – Kajang – Serdang – Putrajaya

Call/Whatsapp/Sms : +6011-1569 0082

Daftar Ahli Untuk Harga Menarik

Facebook: Adilah Manaf

3 comments for “Tips Mengatasi Masalah Kolestrol Tinggi Dengan Cepat

  1. 14 July, 2015 at 12:52 pm

    info yg sangat bermanfaat gan

  2. yat
    9 October, 2015 at 4:29 pm
  3. 3 May, 2017 at 5:44 pm

    info yang sangat lengkap. terima kasih master for sharing.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge