Strategi Cara Kurus Dan Langsing Selepas Raya

Sedar tak sedar. Ramadhan semakin meninggalkan kita. Dalam bulan puasa ini, ramai yang berpuasa menahan nafsu, makan dan minum selaras dengan tuntutan syarak.

Ramai juga antara kita yang menggunakan keberkatan Ramadhan ini sebagai medan untuk berhenti menghisap rokok. Tak kurang juga yang menggunakan peluang ini untuk menguruskan badan. Namun, apa yang menyedihkan kita. Bila tiba raya, segala diet untuk badan langsing seolah sia-sia sahaja apabila berat badan kembali bertambah malah kadang-kadang sampai lebih gemuk dari sebelum puasa.

Kenapa fenomena ini berlaku? Adik saya yang berusaha untuk menurunkan 5 kilogram dalam puasa hanya mengambil masa hari raya ke 5 sahaja nak tambah balik 5 kilogram yang dah hilang tu. Sedihkan?

Kenapa Berat Badan Kita Cepat Naik Selepas Raya?

Ketika berpuasa, tubuh kita telah beradaptasi terhadap perubahan yang membolehkan kita berlapar dan menahan dahaga. Bila tiba hari raya khususnya selepas seminggu, lazimnya tubuh memecah lemak untuk menjana tenaga. Lemak yang dipecahkan ini akan menjadi ‘ketone’ yang menjadi sumber tenaga kepada tubuh. Ketone juga menghantar isyarat kepada otak untuk membuat kita berasa tidak lapar.

Tubuh sudah mula bertindakbalas untuk menyediakan diri untuk menahan lapar akibat kurang makan dan minum. Proses ini menyebabkan metabolisma badan menjadi perlahan. Lemak juga lambat terpecah kerana kononnya mencatu tenaga agar boleh bertahan lama akibat kurang makanan dan minuman. Ianya adalah tindakbalas normal tubuh manusia. 

Kita terlalu banyak makan dari sumber karbohidrat ketika sambutan hari raya. Antara sumber karbohidrat adalah seperti kek, lemang, nasi minyak, nasi himpit, lontong, kuih-muih, ketupat dan lain-lain. Karbohidrat yang kita ambil ini akan bertukar menjadi gula dalam badan. Apabila paras gula dalam darah ini naik ianya akan bertindak menghasilkan hormon insulin. Insulin ini pula bertindakbalas dengan menukarkan gula kepada lemak dan akhirnya lemak ini tersimpan kemas dalam tubuh.

Berbalik kepada isu metabolisma rendah kerana berpuasa, penghasilan lemak dan pembakarannya menjadi tak seimbang. Pembakaran lemak sedikit berbanding penghasilan lemak. Lebih-lebih lagi jika mereka yang mempunyai tahap hormon pembakara lemak yang rendah seperti tiroid, hormon tumbesaran dan glucagon. Proses pembakaran lemak berpotensi menjadi lebih perlahan.

USAH PANIK. Apa Yang Anda Boleh Buat Adalah….

Strategi pertama adalah:

  • Hindarkan daripada paras hormon insulin meningkat secara mendadak.
  • Ambil makanan dari sumber protein seperti daging ayam dan ikan. Protein boleh mempertingkat kadar metabolisma tubuh kerana tubuh perlu lebih tenaga untuk mencerna makanan protein berbanding karbohidrat.
  • Makan makanan dari sumber karbohidrat yang sihat seperti seperti sayur-sayuran. Jangan makan terlalu banyak makanan yang berkarbohidrat tinggi.
  • Pengambilan protein yang lebih juga berpotensi untuk membuatkan kita lebih cepat berasa kenyang dan boleh mengelakkan diri untuk makan banyak.
  • Hindarkan diri atau berpuasa dari minuman manis. Antara simptom peningkatan paras hormon insulin terlalu tinggi adalah rasa mengantuk selepas makan. 

Atau kita boleh mengamalkan pengambilan makanan tambahan berikutnya:

Strategi Bakar, Buang Dan Bina Dengan Set Kurus Shaklee

Perkara yang paling penting adalah kuasa tindakan. Jika anda ingin kekal langsing. Ianya harus seimbang dengan senaman yang konsisten. Makanan tambahan yang dicadangkan di atas adalah penggalak atau ‘booster’ untuk mempercepatkan tubuh anda cepat langsing dan kurus.

Hubungi saya untuk pembelian supaya yang tersayang akan terkesima dengan penampilan anda yang kekal langsing dan bergaya di hari lebaran ini.

Jadi tunggu apa lagi? Order sekarang. Hanya satu klik sahaja lagi.

Order Sekarang

Panduan MUDAH Untuk Pelanggan Membuat Pembelian Produk Shaklee Secara Online

penjimatan shaklee

Daftar Ahli Shaklee

Untuk sebarang kemusykilan dan pertanyaan. Sila hubungi saya untuk konsultasi premium: 

signature Testimonial Set Eczema Shaklee Untuk Bayi Dan Orang Dewasa

Kawasan COD: Bangi – Kajang – Serdang – Putrajaya

Call/Whatsapp/Sms : +6011-1569 0082

Daftar Ahli Untuk Harga Menarik

Facebook: Adilah Manaf

2 comments for “Strategi Cara Kurus Dan Langsing Selepas Raya

  1. Nia
    27 January, 2016 at 4:58 pm

    Penulisan yang baik. Blog pun cantik. Hehe btw, boleh ke blog saya untuk info-info kekal cantik dan slim-melim.

    >>> Yang GEMUKK Nak KURUS?! <<<

  2. 21 March, 2016 at 6:58 pm

    Thanksyou 4 this information..I nk kurus sbb berat I dh cecah 72 kg..so thanks again for this amazing information!! 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge