Tanda Tanda Anda Mengalami Penyakit Vertigo

Zaman moden ini ada macam-macam jenis penyakit yang berisiko untuk menyerang kita. Salah-satu penyakit yang mungkin anda tak pernah dengar adalah vertigo.

Penyakit vertigo akan menyebabkan individu yang diserang mengalami keadaan pening yang sangat luar biasa. Mereka yang diserang vertigo akan berasa dunia seperti berpusing-pusing. Biasanya serangan penyakit vertigo ini mungkin berlaku beberapa minit bahkan ada yang berlarutan sehingga berhari-hari.

penyakit vertigo

Apakah Penyebab Vertigo Ini Sebenarnya?

Sebenarnya penyakit ini terjadi kerana terdapat gangguan kepada sistem keseimbangan badan kita. Umumnya, keseimbangan tubuh manusia dikendalikan oleh otak. Apabila otak menerima maklumat, ia akan memproses maklumat tersebut dan menghantar mesej kepada anggota tubuh untuk digerakkan. Sistem keseimbangan badan manusia ini bertumpu di sekitar mata dan di kedua-dua bahagian telinga.

Gangguan atau penyakit vertigo ini akan menyerang apabila terdapatnya gangguan pada bahagian dalam telinga dan juga penglihatan seseorang. Gangguan dalam telinga ini dipercayai berlaku disebabkan oleh cecair yang terkumpul dan perubahan tekanan dalam telinga. Ia boleh menyebabkan kita menjadi pekak dan tak boleh berdiri dengan betul kerana kehilangan keseimbangan.

Jenis-Jenis Penyakit Vertigo

  • Vertigo ocularis; rasa berpusing-pusing akibat gangguan saraf di sekitar organ mata.
  • Vertigo nocturna; pesakit berasa seolah-olah akan terjatuh semasa hendak tidur.
  • Vertigo laryngea; tubuh rasa berpusing-pusing akibat daripada serangan batuk.
  • Vertigo epileptica; keadaan berpusing setelah mengalami serangan sawan.
  • Vertigo positional; serangan vertigo mendadak yang menyerang kurang dari satu minit. Pencetusnya seperti perubahan posisi kepala ketika seseorang itu  berpaling ke belakang atau ketika berbaring, bangun dan berguling di tempat tidur.

Tanda-Tanda Anda Mungkin Diserang Oleh Vertigo

  • Seseorang yang mengalami vertigo akan berasa dirinya atau persekitaran seperti berpusing-pusing.
  • Gerakan mata yang tidak normal. Ini  merupakan petunjuk bahawa fungsi bahagian dalam telinga terganggu melibatkan saraf yang menghubungkan otak.
  • Tubuh rasa berdebar-debar
  • Telinga terasa berdengung
  • Pandangan kabur
  • Rasa mual tekak dan hendak muntah
  • Berpeluh-peluh walaupun dalam keadaan rehat
  • Nadi berdenyut dengan cepat
  • Tidak dapat berjalan dengan lurus atau mengimbangkan badan
  • Telinga tidak dapat menangkap butiran percakapan seolah-olah hilang pendengaran.

Faktor Pencetus Vertigo

Secara umum serangan vertigo adalah disebabkan oleh gangguan sistem peredaran darah dan keadaan tubuh yang tak mampu menjaga keseimbangan.

Hakikatnya, perkara ini mungkin berlaku disebabkan oleh pengaruh berikut iaitu;

  • Pola makan yang tidak sihat (tinggi kolesterol, gula, dan lemak) serta tabiat buruk merokok.
  • Migrain akibat perubahan tekanan darah (hipertensi) akibat kurang tidur dan pengambilan alkohol yang berlebihan.
  • Gangguan fungsi otak akibat kurangnya aliran darah menuju otak. Ini menyebabkan oksigen yang tak cukup untuk diangkut ke seluruh tubuh. Akhirnya sistem pembuluh darah dan saraf terganggu.
  • Terjadinya radang dan jangkitan telinga oleh bakteria sehingga menyebabkan gangguan kepekatan cairan pada organ telinga. Lalu akibatnya tubuh tidak dapat keseimbangan.
  • Gangguan saraf di sekitar mata. Ini menyebabkan sistem keseimbangan tubuh terganggu.
  • Mungkin terjadi akibat mabuk darat atau mabuk laut. Pergerakan persekitaran yang mengganggu keseimbangan tubuh.
  • Gangguan neurologis yang disebabkan oleh sklerosis, tumor otak atau tumor yang menyerang saraf. Perlu segera berjumpa doktor untuk memastikannya.

Menghadapi Serangan Vertigo

Pertama sekali. Tidak perlu panik. Anda boleh lakukan perkara berikut:

wake up

  • Bertenang, baring dan berehat. Pejamkan mata sambil ambil nafas dalam-dalam. Cari posisi yang selesa untuk berehat sama ada duduk atau berbaring.
  • Cuba lihat sekeliling anda dan segera minta pertolongan sesiapa yang berdekatan. Bila terasa mual dan ingin muntah, teruskan sahaja.
  • Sekiranya dengan berbaring atau pun duduk dapat memberikan anda keselesaan untuk berehat dan menenangkan diri ketika diserang vertigo, teruskan sahaja sehingga ia menghilang. Jangan kerap melakukan gerakan secara tiba-tiba. Cuba berehat sepenuhnya.
  • Buka mata perlahan-lahan dan dalam gerakkan kepala dengan perlahan. Sekiranya masih lagi berasa pusing, berehat kembali pejamkan mata dan minta pertolongan untuk ke klinik.

Tips Mencegah Penyakit Vertigo Daripada Berulang!

Mencegah itu lebih baik daripada mengubati. Penyakit vertigo ini boleh dicegah dari awal. Sekiranya terasa ada tanda-tanda untuk diserang vertigo, amalkan tips-tips ini untuk mencegahnya dari menjadi lebih kronik.

Jika anda tanya pada saya. Produk manakah yang paling unggul dalam Shaklee. Jawapannya ialah Vivix Shaklee. Ini juga adalah jawapan tepat kepada penyakit Vertigo yang anda deritai selama ini.

Vivix Shaklee adalah tonik yang dirumuskan secara teliti dan telah pun banyak disiarkan di media massa ini membantu memulihkan kesihatan tubuh hingga ke peringkat sel. Kajian makmal telah menunjukkan ramuan utama dalam Vivix melindungi dan membaikpulih sel-sel DNA.

  • Dalam satu ujian klinikal yang dijalankan oleh saintis Shaklee, ramuan utama dalam Vivix juga telah melindungi tubuh dari tindakbalas keradangan yang berpunca dari pemakanan yang tidak sihat yang menyebabkan tubuh menjadi semakin tua dari usia sebenar.
  • Di samping itu, melalui ujian klinikal juga telah menunjukkan tindakbalas Vivix yang melambatkan pembentukan protein AGE yang merosakkan sel-sel badan.
  • Vivix membantu mempertingkat fungsi otak. Ambillah supplemen yang semulajadi selamat dan berkesan untuk mengatasinya. 
  • Jika pesakit mempunyai gejala hipertensi, maka kurangkan pengambilan garam dan amalkan diet yang sihat. Vivix juga terbukti dalam membantu pesakit darah tinggi kembali stabil. Banyakkan makan buah-buahan dan sayuran demi menghalang pertumbuhan radikal bebas dalam tubuh anda.
  • Aktiviti bersenam seperti aerobik, jogging atau berjalan selama 30 minit perlu diatur sekurangnya 4-5 hari dalam seminggu. Aktiviti ini bukan sahaja menghindari vertigo malah menyihatkan jantung dan paru-paru sekaligus melancarkan peredaran darah dalam tubuh.
  • Faktor stress juga merupakan salah satu pencetus penyakit ini. Jangan tak tahu stress ini juga adalah salah-satu punca yang membawa kepada kanser. Ini disebabkan oleh peningkatan hormon kortisol dalam darah sehingga dapat menyumbat dan mengganggu peredaran darah. Jika anda rasa stress boleh baca cara atasi stress. Pengambilan vivix yang membaiki dan melindungi sel akan mencegah tubuh kita dari diserang radikal bebas penyebab kanser.
  • Pastikan tubuh mendapat rehat yang mencukupi. Hindari gangguan tidur. Tidur yang berkualiti adalah seawal jam 10 malam. Sekiranya anda menghadapi kesukaran untuk tidur, boleh ikuti Petua Untuk Bantu Anda Tidur Lebih Lena Dan Nyenyak.

Kesimpulannya, sebaik-baiknya anda jangan memandang remeh sekiranya diserang sakit kepala atau rasa dunia ini berpusing-pusing.

Serangan vertigo yang terjadi kerana aliran darah yang terganggu kerana pembengkakan arteri sebenarnya adalah satu gejala atau simptom awal untuk terjadinya risiko diserang penyakit stroke.

Ini kerana berkemungkinan besar pembuluh darah membengkak dan berkemungkinan pecah kerana tekanan darah yang tinggi.

Jadi tunggu apa lagi? Order sekarang. Hanya satu klik sahaja lagi.

Order Sekarang

Panduan MUDAH Untuk Pelanggan Membuat Pembelian Produk Shaklee Secara Online

penjimatan shaklee

Daftar Ahli Shaklee

Jangan ragu-ragu untuk bertanya.

Saya memang sangat-sangat ingin membantu anda:

signature Testimonial Set Eczema Shaklee Untuk Bayi Dan Orang Dewasa

Kawasan COD: Bangi – Kajang – Serdang – Putrajaya

Call/Whatsapp/Sms : +6011-1569 0082

Daftar Ahli Untuk Harga Menarik

Facebook: Adilah Manaf

5 comments for “Tanda Tanda Anda Mengalami Penyakit Vertigo

  1. 10 April, 2016 at 4:34 pm

    susahnya kan kalau kita tidak jaga pemakanan juga menyebabkan vertigo
    Brigett recently posted…Diabetes Vs VivixMy Profile

  2. 27 October, 2016 at 2:55 pm

    Merbahaya vertigo ni kan , jika tidak di atasi segera berisiko masalah stroke.

  3. 20 April, 2017 at 6:25 pm

    Ada kawan tidak boleh tidur berbaring jika di serang vertigo.memang kasihan tengok

    • Osman
      20 November, 2017 at 8:05 am

      Saya baru kena smlm… X boleh tdo lah…

  4. ujay
    22 November, 2017 at 3:40 pm

    sye baru je kena..padahal sye tgah mengamalkan diet yg sihat. Bila sye jaga pemakanan lebih kerap plk vertigo menyerang. mgkin ade yg silap di dlam pemakanan diet sye

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge