5 Tips Luka Pembedahan Cesarean Cepat Sembuh

Saat melahirkan anak adalah pengalaman yang paling bermakna bagi seorang ibu. Pastinya para ibu tak sabar-sabar ingin melihat wajah bayi yang mendiam dalam perut selama 9 bulan lalu. Alhamdulillah.

Namun, proses berpantang selepas bersalin adalah agak mencabar terutamanya bagi ibu-ibu yang melahirkan anak dengan kaedah pembedahan atau cesarean(C-sect).

Kita memerlukan lebih banyak masa untuk memastikan luka betul-betul pulih berbanding dengan luka bersalin normal. Normal atau cesarean tak penting. Yang penting semuanya selamat. 

Berikut adalah 5 petua untuk mempercepatkan proses pemulihan supaya kita boleh cepat sembuh dan menghabiskan masa dengan bayi yang memerlukan sepenuh perhatian dari ibunya.

1.0 Banyakkan Masa Untuk Berehat

Cesarean dikategorikan sebagai pembedahan major. Sama seperti mana-mana pembedahan major yang lain. Tubuh memerlukan masa untuk pulih kembali. Biasanya ibu akan ditahan di wad selama 3 ke 4 hari selepas pembedahan. Lebih lama jika ada komplikasi.

Berikanlah masa sehingga 6 minggu kepada badan kita untuk kembali pulih sebelum melakukan rutin harian yang biasa.

Cakap memang mudah. Memang diakui susah untuk hanya berbaring sahaja di katil sedangkan bayi mengharap sepenuh perhatian dari si ibu.

Kita selalu dengar nasihat dari orang tua. Berehatlah atau tidurlah sekali bila bayi kita tidur. Cuba tidur bila-bila masa sahaja bayi kita tidur. Ini amat membantu.

Tak perlu bersusah payah melayan tetamu jika kita rasa tidak larat. Berehatlah sahaja di katil. Mereka tentu akan faham dengan situasi kita.

Minta bantuan dari suami atau keluarga sekiranya ingin menukar lampin atau membuang air.

2. Manjakan Diri Sepanjang Tempoh Ini

Kita perlu lebih berhati-hati bila melakukan sebarang pergerakan. Elakkan naik dan turun tangga selagi boleh. Letakkan barang keperluan berhampiran dengan kita supaya kita tak perlu bangun dan bergerak dengan kerap.

Jangan angkat sesuatu yang lebih berat dari bayi kita. Mintalah bantuan dari pasangan atau keluarga untuk melakukannya. Setiap kali bersin dan batuk, pastikan kita memegang perut untuk melindungi kawasan luka pembedahan.

Kita perlu tunggu biasanya sehingga minggu ke lapan (2 bulan) untuk melakukan rutin harian seperti biasa. Rujuklah doktor jika anda rasa sudah boleh kembali bekerja, memandu dan sebagainya.

Bersabarlah dari melakukan hubungan seks sehingga doktor memberikan lampu hijau buat anda dan pasangan.

Elakkan senaman berat tetapi senaman dengan berjalan perlahan-lahan sangat digalakkan secara kerap. Gerakan ini akan membantu tubuh untuk pulih, mencegah sembelit dan darah beku.

Kita juga perlu mengawal emosi seperti juga fizikal. Jangan dilupa kesihatan emosi perlu stabil. Ibu perlu beradaptasi dengan kehidupan selepas bersalin terutamanya dalam tempoh berpantang. Menjaga bayi memang akan mudah berasa letih, sedih dan kadangkala terlalu sensitif dengan orang sekeliling. Berkongsilah dengan pasangan atau ahli keluarga jika perlu. Luahkan emosi untuk ketenangan minda.

3. Waspada Dan Tahu Bila Masa Untuk Hubungi Doktor

Kita mungkin akan berasa tidak selesa dan sedikit pedih di tempat luka. Mungkin juga akan terjadi pendarahan dan lelehan di kawasan itu sehingga 6 minggu. Itu adalah normal. Tak perlu gusar.

Namun, sekiranya terdapat gejala-gejala berikut, jangan berlengah lagi untuk berjumpa doktor kerana mungkin berlakunya jangkitan kuman:

  • Kemerah-merahan
  • Bengkak atau nanah meleleh dari luka
  • Rasa sakit di sekitar kawasan luka
  • Demam yang lebih daripada 100.4 darjah Fahrenheit atau 38 darjah Celcius
  • Bau faraj yang kuat dan tidak menyenangkan
  • Pendarahan yang banyak keluar dari faraj
  • Kaki kemerah-merahan atau bengkak-bengkak
  • Mengalami kesukaran bernafas
  • Rasa sakit dada
  • Rasa sakit di bahagian payudara

Hubungi doktor jika anda berasa sedih dan mood tak menentu terutamanya jika mempunyai pemikiran untuk mencederakan bayi. Itu adalah sindrom kemurungan/meroyan (pos-partum depression).

4. Fokus kepada Pemakanan Yang Baik

Pemakanan yang baik adalah rahsia kepada kesihatan yang baik. Sama sahaja pentingnya untuk menjaga pemakanan semasa pantang dan semasa tempoh kita hamil.

Lebih-lebih lagi jika kita menyusukan bayi. Kita adalah masih sumber utama bayi untuk nutrisi. Makan pelbagai jenis makanan sihat akan membekalkan nutrisi yang diperlukan oleh bayi. Sekaligus membantu bayi untuk kekal sihat dan menguatkan tubuh.

Kajian menunjukkan bahawa makan sayur-sayuran semasa menyusu akan memberikan rasa (flavour) dalam susu ibu. Ini akan meningkatkan keseronokan untuk bayi dan meningkatkan jumlah penyusuan susu ibu oleh anak.

Kita juga perlu minum banyak air. Ibu berpantang memerlukan cecair tambahan untuk meningkatkan bekalan susu badan dan untuk mengelakkan sembelit.

5. Pengambilan Multivitamin Untuk Segera Sembuhkan Luka

Anda juga disarankan untuk mengambil diet yang kaya dengan zink dan zat besi untuk memulihkan luka pembedahan dengan cepat. Untunglah di zaman kita sekarang ini, pengambilan multivatimin amat membantu.

Pengambilan Set Berpantang Shaklee sangat membantu saya dan ramai lagi ibu diluar sana. Vitamin seperti Vitalea yang kaya dengan Zat besi amat perlu memandangkan kita banyak kehilangan darah ketika bersalin. Begitu juga dengan Zinc Shaklee yang amat berkesan menyembuhkan luka pembedahan dengan lebih cepat.

Pengalaman Kakak Ipar Luka Ceaser Sembuh Dalam Seminggu Selepas Pengambilan Vivix Shaklee

Ingat lagi tak saya pernah bercerita tentang kisah kakak ipar yang menunggu 6 tahun untuk mendapatkan zuriat.

Alhamdulillah! berkat mengamalkan Set Kesuburan Shaklee, kini cahayamata beliau sudah ada 2 orang.

Kedua-duanya dilahirkan dengan kaedah ceaseran. Memerlukan untuk beliau berpantang rapi untuk benar-benar sembuh.

Kisahnya untuk kelahiran yang kedua, bekalan Zinc dan Vivix agak lambat sampai. Selepas seminggu lebih luka masih belum kering. 

Saya sarankan untuk naikkan dos zinc dan ambil Vivix Shaklee supaya luka cepat sembuh dan kering. Dengan izin Allah, dalam masa seminggu selepas konsisten mengamalkan Vivix dan Zinc ini luka telah pun kering. Kakak ipar saya juga mengamalkan Set Berpantang Shaklee.

Lagi bestnya, menurut kakak ipar, dia dapat berpantang seperti orang bersalin normal. Bergerak aktif, badan rasa cergas, ringan dan dapat menguruskan 2 orang anaknya sendiri.

Jadi tunggu apa lagi? Order sekarang. Hanya satu klik sahaja lagi.

Order Sekarang

Panduan MUDAH Untuk Pelanggan Membuat Pembelian Produk Shaklee Secara Online

penjimatan shaklee

Daftar Ahli Shaklee

Jangan ragu-ragu untuk bertanya.

Saya memang sangat-sangat ingin membantu anda:

signature Testimonial Set Eczema Shaklee Untuk Bayi Dan Orang Dewasa

Kawasan COD: Bangi – Kajang – Serdang – Putrajaya

Call/Whatsapp/Sms : +6011-1569 0082

Daftar Ahli Untuk Harga Menarik

Facebook: Adilah Manaf

2 comments for “5 Tips Luka Pembedahan Cesarean Cepat Sembuh

  1. 22 March, 2016 at 3:07 am

    Tips ini memang sangat berguna… luka bersalin mempengaruhi emosi ibu berpantang
    fuzy recently posted…Rawatan Slip Disc Tanpa Perlu Pembedahan, Jimat Kos Belasan Ribu!My Profile

  2. 14 April, 2017 at 2:35 pm

    kak y pun dua2 anak dilahirkan secara c-sec! Alhamdulillah, luka bersalin cepat baik dengan set berpantang shaklee.

    Jom Singgah Blog Kak Y,/a>

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge